«ЦЕ РІШЕННЯ ПРОДИКТОВАНЕ ЧАСОМ»: ІНТЕРВ’Ю З АЛЛОЮ ОРІХОВСЬКОЮ ПРО РЕОРГАНІЗАЦІЮ БОЛГРАДСЬКОГО ЛІЦЕЮ №3
Сьогодні в Болградській громаді, як й по всій Україні, триває активний процес системної трансформації освітньої сфери для забезпечення нової якості освіти на всіх рівнях: від дошкільної, початкової, базової, профільної - до вищої освіти. З моменту набуття чинності Закону України «Про повну загальну середню освіту» з’явилось законодавче підґрунтя для реформування системи загальної середньої освіти. Одним з останніх рішень на його підставі стало рішення про закриття Болградського ліцею №3. Про причини, подальшу долю педагогів і учнів, а також майбутнє самої будівлі цього освітнього закладу ми поспілкувалися із заступницею начальника відділу освіти Болградської міської ради Аллою Оріховською.
– Пані Алло, що стало головною причиною такого кроку?
- З початком повномасштабної війни наша громада, як і вся країна, зіткнулася з різким відтоком населення, зокрема дітей шкільного віку, педагогів-фахівців, інших спеціалістів. Багато учнів перейшли на сімейну форму навчання у зв’язку з перебування за кордоном. Як результат – у Болградському ліцеї №3, станом на 1 квітня поточного року, навчаються лише 58 учнів очно, ще 28 – за сімейною формою. Середня наповнюваність класу складає всього 8 осіб при необхідній кількості в міському закладі 20 осіб. У початковій ланці функціонує лише четвертий клас, діти якого повинні перейти до п’ятого класу, і тоді в закладі буде відсутній початковий рівень навчання. З семи класів залишиться лише п’ять.
До того ж, утримання одного учня в цьому закладі у 2024-му коштувало громаді понад 62 тисячі гривень на рік. Це значно більше, ніж у двох інших міських загальної загальної середньої освіти: у Болградському ліцеї №2 в ОЗ «Болградський ліцей» – близько 47 тисяч.
Підкреслю, що всі ці дані підтверджені офіційними підрахунками і є частиною державної формули розподілу освітньої субвенції, в основі якої застосовується якраз показник розрахункової наповнюваності класів. Тому й постало питання реорганізації одного з закладів загальної середньої освіти нашої громади - Болградського ліцею №3.
-Однак виникло інше - не менш хвилююче: куди підуть учні ліцею після реорганізації?
– Батьки вже отримали право вибору – діти можуть перейти до ліцею №2 або до ОЗ «Болградський ліцей». Обидва мають достатню матеріально-технічну базу та кадровий потенціал. Крім того, учні 4-6 класів матимуть можливість долучитися до пришкільних таборів під час оздоровчої кампанії.
– А як щодо вчителів та інших працівників Болградського ліцею №3?
– Для нас важливо не залишити людей без підтримки. Відділом освіти ведеться робота щодо працевлаштування усіх працівників, хто бажає продовжити трудову діяльність. Першочергово працевлаштовуються педагоги непенсійного віку. Ми вже провели зустріч із колективом, запропонували вакантні посади по закладах освіти громади. Якщо ж когось доведеться скоротити – усі виплати будуть здійснені згідно з чинним законодавством.
– Якою буде подальша доля будівлі ліцею?
– Є конкретний намір Болградської міської ради — використовувати приміщення під філію вищого навчального закладу. Це питання давно на часі: нам потрібна вища освіта на місці, у Болграді. Так ми зможемо дати молоді шанс здобути якісну освіту, не виїжджаючи далеко від дому, що наразі особливо актуально. І молоді не тільки Болградської, а й сусідніх громад.
– Підсумовуючи: це було складне рішення?
– Так. Але це рішення продиктовано часом, воно – про відповідальність, про ефективне використання ресурсів, про якість освіти. Ми не просто «закриваємо школу», ми формуємо нову модель, яка відповідає вимогам сьогодення. І, що важливо – збережемо кожного учня, кожного вчителя, кожну можливість.
Інтерв’ю підготовлено сектором інформаційних технологій і комунікацій з громадськістю Болградської міської ради